De online plek voor jouw theorie!

  • Voorrang bij rotondes

    Voorrang bij een rotonde is in de meeste gevallen anders ingeregeld, dan de basisregel dat al het verkeer van rechts voorrang heeft. In de praktijk werkt dit echter omdat met deze basisregel de doorgang verslechtert.

     

     

     

    Rotondes zijn eenrichtingswegen

    Rotondes zijn eigenlijk niet meer dan ronde eenrichtingswegen. Op de weg die naar de ernaar toeleidt, staat het blauwe bord met pijlen. Wanneer je dit bord ziet staan, nader je een rotonde en mag je zonodig al links gaan voorsorteren.

    Zonder voorrangsborden en verkeerslichten is een rotonde een gewoon kruispunt. Bestuurders moeten dan motorvoertuigen van rechts voorrang geven. Je moet dan dus de motorvoertuigen erop komen rijden, voorrang verlenen wanneer je erop rijdt. Rotondes zijn namelijk ontworpen  om het verkeer zoveel mogelijk doorgang te verlenen.

    Veilige rotondes

    Rotondes zijn relatief veilig omdat er alleen sprake is van rechts afslaand verkeer. Op het moment dat je de weg wilt verlaten moet je het verkeer, dus ook voetgangers, die rechtdoor gaan voor laten. Soms wordt door verkeerstekens van deze regel afgeweken.

    In bijna alle gevallen wordt voorrang geregeld met borden en hebben de bestuurders die op  rotondes rijden voorrang op het overige verkeer.

    Meest gemaakte fouten theorie examen B

    • Je mag vlak voor het oprijden van een rotonde zowel links als rechts rijden. Verder mag je vlak voor en op een rotonde rechts en links inhalen, als dit veilig kan natuurlijk.
    • Bij het verlaten van een rotonde moet je richting naar rechts aangeven. Als omgang regel geldt dat als je de rotonde blijft volgen je richting naar links aangeeft. Let op dit is wettelijk dus niet verplicht, maar het is wel zo netjes rekening houdend met de doorstroming.

Deel theorieplaza via: